Устная часть егэ по английскому языку задания. Говорение ЕГЭ: задание С6(44)

Английский язык. Раздел "Говорение" на ЕГЭ. 10-11 классы. Музланова Е.С.

М.: 201 6. - 64 с.

Пособие содержит основные типы заданий по говорению, предусмотренных форматом ЕГЭ. К каждому из них даны рекомендации к выполнению и критерии оценивания ответов. В книгу также вошёл необходимый для: подготовки к ЕГЭ справочный материал о правилах чтения: на английском языке, об артиклях и неправильных глаголах. Отдельный раздел пособия: посвящён общей структуре и содержанию ЕГЭ по английскому языку. Пособие предназначено главным образом для: учащихся: 10-11 классов общеобразовательных организаций, однако может быть использовано и на более раннем этапе обучения:. Сборник будет полезен и учителям, которые найдут в нём необходимый материал для: своей работы на уроках.

Формат: pdf

Размер: 23,1 Мб

Смотреть, скачать: drive.google ; Rghost

Содержание
Предисловие 4
Задание 1 6
Рекомендации к выполнению задания 1 6
Образцы задания 1 в формате ЕГЭ 8
Задание 2 10
Рекомендации к выполнению задания 2 11
Образцы задания 2 в формате ЕГЭ 13
Задание 3 18
Рекомендации к выполнению задания 3 20
Образцы задания 3 в формате ЕГЭ 22
Задание 4 32
Рекомендации к выполнению задания 4 34
Образцы задания 4 в формате ЕГЭ 36
Справочный материал 41
Правила чтения на английском языке 41
Артикли 45
Таблица неправильных глаголов 48
Структура и содержание ЕГЭ
по английскому языку 55

С 2015 г. раздел «Говорение» вошёл в состав единого государственного экзамена по английскому языку. В нём представлены задания разного уровня для лучшей дифференциации подготовки выпускников. Задания направлены на проверку не только языковых знаний и навыков, но и на сформированность метапредметных умений. При ответе экзаменуемый должен планировать своё речевое высказывание, выделять нужную информацию, сопоставлять фактическую информацию, обобщать и делать выводы, высказывать свою точку зрения.
Раздел «Говорение» включает четыре типа заданий:
задание 1 - базового уровня - прочитать вслух фрагмент информационного или научно-популярного стилистически нейтрального текста - 1 балл;
задание 2 - базового уровня - задать вопросы для получения необходимой информации - 5 баллов;
задание 3 - базового уровня - описать одну из трёх предложенных картинок по выбору учащегося с опорой на план высказывания - 7 баллов;
задание 4 - высокого уровня - сравнить две картинки и обосновать своё отношение к предложенной проблеме - 7 баллов.
Все ответы учащегося записываются на цифровой носитель и проверяются сертифицированными экспертами.
Максимально возможный первичный балл за все задания - 20. Время на подготовку и ответ учащегося определяется компьютером строго в соответствии с заданиями. Планируемое время на выполнение заданий этого раздела с учётом этапа подготовки - 12-15 мин.

В этой статье представлены примерные образцы выполнения заданий устной части (Speaking Part) ЕГЭ 2016 по английскому языку. Статья написана с учетом изменений, которые произошли в формулировке задания 3 (пункт 1 и пункт 4). Надеюсь, данный материал поможет вам в подготовке к экзамену.

Task 1

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read this text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

Burney Crouss went to school to study the sounds of nature. For 20 years he has recorded the sounds animals make. He has recordings of animal sounds from all over the world.
Burney has made a record of animal songs. It all began when he took some of the sounds and put them together. Last year, he put together a song he called «Jungle Shoes.» It turned out great.

Burney makes the music by taking part of his animal noises and saving them on a computer. He makes each sound play when a key is pressed. Then he asks other musicians to play the keys into songs. Burney believes in working to save nature. He thinks that more people need to take care of our world. The sounds of nature are quickly disappearing.

When he recorded whales in Alaska, he could hear the sound of oil well drilling from fifteen to twenty miles away. It was very loud. He says his goal is to save nature sounds so his children will be able to hear them.

Listen to this audiofile

Аудиозапись: Adobe Flash Player (версия 9 или выше) требуется для воспроизведения этой аудиозаписи. Скачать последнюю версию . К тому же, в Вашем браузере должен быть включен JavaScript.

Mind your pronunciation!

Crou ss, sou nd, lou d –

Bur ney, tur n, wor ld – [ɜ:]

to th ink – [θ]

togeth er – [ð]

Vocabulary

nature [´neitʃə] – природа

musician – музыкант, композитор

key – клавиша (рояля, органа, клавиатуры компьютера)

to record – записывать, регистрировать

record [´rekɔ:d] – запись

to disappear [ˏdisə´piə] – исчезать

goal [ɡəul] – цель, задача

whale – кит

— Прослушайте несколько раз прилагаемый к тексту аудио файл, обращая внимание на интонационное и фонетическое оформление текста носителем языка.

— Прочитайте текст, копируя интонацию и произношение слов в английском языке. Особое внимание уделите понижению интонации в конце предложения. Из опыта преподавания знаю, что многие студенты не обозначают завершение фразы нисходящим тоном, а наоборот, повышают его, что значительно затрудняет восприятие содержания.

— Не забывайте, что предлоги и артикли нужно читать слитно с глаголами и существительными.

— Не оглушайте звонкие согласные в конце слова, ибо это может изменить лексическое значение слова.

— В процессе подготовки к ЕГЭ учите новые слова (правописание + лексическое значение).

Task 2

Study the advertisement.

You are considering booking a river trip and now you are calling to find out more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

  • Booking of the trip (заказ прогулки по реке)
  • Boarding time (время посадки на корабль)
  • Kinds of amenities (виды удобств на корабле)
  • Reductions for senior citizens (скидки для пенсионеров)
  • If food and drinks available on board the yacht (возможность заказа еды и напитков на борту яхты)

You have 20 seconds to ask each question.

Sample answer

  • How can I book the trip? / Can I book the trip on the phone? / I can book the trip on the phone, can’t I? / Should I book the trip in advance? / Is there any possibility to book the trip online?
  • What is the boarding time? / When does the boarding start (begin)?
  • What amenities are there on board the yacht (the boat, the ship)?
  • Are there any reductions (discounts) for senior citizens?
  • Can we order (buy) any food and drinks on board the yacht?

amenities [ə´minətiz] – удобства

оn board the ship (on board the plane) – на борту корабля (самолета)

Поскольку вам нужно задать 5 прямых вопросов , вы должны знать, что в вопросительных структурах в английском языке используется обратный порядок слов. Не возможно поставить вопрос, только изменив интонацию предложения, как мы делаем это в русском языке.

Например:

В русском языке

Я могу заказать еду и напитки на борту яхты. (утверждение, интонация нисходящая)

Я могу заказать еду и напитки на борту яхты? (вопрос, интонация восходящая)

В английском языке

I can order some food and drinks on board the yacht. (утверждение, интонация нисходящая, порядок слов прямой: подлежащее + сказуемое)

Общие вопросы

Can I order any food and drinks on board the yacht? (вопрос, интонация восходящая, порядок слов обратный: вспомогательный или модальный глагол + подлежащее)

Специальные вопросы

How can I book the trip? (вопрос, интонация нисходящая, порядок слов: вопросительное слово + вспомогательный глагол + подлежащее)

В этом задании нельзя задавать косвенные вопросы типа Do you think I can book the trip on the phone или I wonder if I can book the trip on the phone.

Task 3

Imagine that these are photos from your photo album .

Choose one photo to present to your friend.

Photo 1 Photo 2 Photo 3


You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). In your talk remember to speak about:
  • where and when the photo was taken
  • what / who is in the photo
  • what is happening
  • why you keep the photo in your album
  • why you decided to show the picture to your friend

You have to talk continuously, starting with:

«I"ve chosen photo number...»

Sample answer

I"ve chosen photo number 2. (Обязательно начните ответ с этой фразы, предварительно выбрав номер фотографии).

You know, every summer we go to the seaside to have a good rest. So, I took this photo two years ago when our family went to Egypt on summer holidays. It was our first trip abroad.

In the foreground of the photo you can see my little brother Dmitry . He is riding a camel on a sandy beach. He looks very happy because he has never done it before. The camel is covered with bright colourful blanket made of wool. It also has got some funny pompons (decorations) on its head. The day is quite hot and sunny and there are no clouds in the sky. So, not to get sunburnt Dima is wearing a T-shirt.

The sea is very calm. You can notice several snow-white yachts (ships) against the skyline. Every day they take people for offshore excursions where one can watch dolphins and exotic species of fish.

As a rule, I always take a lot of pictures while travelling. I often show them to my friends and relatives to share the best and the most thrilling moments of our journeys. That’s why I keep them in my album .

I was really astonished (impressed, struck) by a funny look of the camel. It seems to me that the animal has got a smiling face. I decided to show this picture to you because I think it might improve your mood. I hope you find it amazing, too.

That is all I wanted to say. (обязательная фраза для экзаменатора, свидетельствующая о завершении коммуникации)

Task 4

Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

  • give a brief description of the photos (action, location)
  • say what the pictures have in common
  • say in what way the pictures are different
  • say which of the activities presented in the pictures you’d prefer
  • explain why

Now I am going to compare and contrast these two photos.

To start with I should admit that holidays are an integral part of our life no matter where we live. And these two photos are the evidence of what I have said.

Both pictures show people celebrating Christmas .

The first photo depicts a company of six young people who are enjoying a holiday season on a sandy beach. They are wearing swimming suits, sunglasses and Santa’s hats. I’m not sure but it seems to me that it is a team of life-guards. In the background of the picture you can see a decorated Christmas tree, a large inflatable snowman and Santa Claus.

As for the second picture it shows a young man and a young woman singing carols in the street which is beautifully decorated with lights. The weather is snowy and I suppose it’s pretty cold outside because they are wearing warm clothes, gloves and scarves. Even their dog has got a warm jacket and a scarf and that makes me think (I’ve got a feeling) that these people are very caring and love their pet very much.

As I have mentioned before the main similarity (the most obvious similarity) between these pictures is a festive atmosphere of Christmas. Also I get the impression that people in picture 1 and picture 2 are of the same age and look very joyful. Moreover , both pictures were taken outdoors (out-of-doors / in the open air).

Comparing these two pictures, I’d like to stress out that the most apparent (striking) difference between them is the season of the year. In the first photo the event might be taking place somewhere in Australia because Christmas Day usually falls in the middle of the summer in this country. In contrast, in the second picture you can see people in winter . I can only guess that they are probably British. Besides , picture No 1 was taken during the daytime , while picture No 2 was taken at night .

Очень хочется написать о том, почему устная часть ЕГЭ не отражает реальных разговорных навыков ученика, но сдержусь. Вместо этого обсудим более актуальные вопросы – из чего состоит говорение на Едином государственном экзамене и как его победить.

Задания устной части

Устная часть Единого государственного экзамена состоит из 4-х заданий :

  1. Чтение текста
  2. Диалог-расспрос с опорой
  3. Описание фотографии
  4. Сравнение двух фотографий

На все это отводится 15 минут . За правильное выполнение всех заданий можно получить 20 баллов .

Особенностью этой части экзамена является то, что он сдается на компьютере . Вы приходите в специально оборудованный класс и получаете диск с программой. Запускаете программу на компьютере, надеваете гарнитуру и следуете указаниям на экране. Посмотреть, как это будет выглядеть на экзамене, можно в онлайн тренажерах или . На дисплее вы будете видеть таймер, который поможет самостоятельно отслеживать время ответа.

Если с программой возникают какие-то сложности, вам поможет ассистент, который присутствует в классе. После записи каждого задания ученик сможет прослушать себя. Обратите внимание, что если ответ не записался, или записался с сильными помехами, нужно обязательно сказать об этом ассистенту! Если вы этого не сделаете, неправильно записанный ответ уйдет на оценку эксперту.

Чтение текста

Задание 1 устной части экзамена представляет собой чтение текста научно-популярной тематики. Легенда гласит, что вы готовитесь к докладу на иностранном языке и репетируете его перед другом.

На подготовку к заданию дают 1.5 минуты, и на чтение текста также отводится 1.5 минуты. Текст небольшой, так что вполне реально уложиться в это время.

Вот пример такого задания:

Критерии оценивания

За задание можно получить всего 1 балл , если “речь воспринимается легко: необоснованные паузы отсутствуют; фразовое ударение и интонационные контуры, произношение слов без нарушений нормы. Допускается не более пяти фонетических ошибок, в том числе одна-две ошибки, искажающие смысл”.

Ошибкой, искажающей смысл, считается:

  1. Замена звука, которая приводит к изменению смысла слова. Например, live произносится с долгой гласной – leave, cut – как cart. Или put произносят с гласной “а” в середине, а science – с двумя согласными в начале.
  2. Неправильная постановка пауз при чтении текста.

К простым фонетическим ошибкам относят:

  1. Неправильное чтение предложений с перечислением (должно быть с восходящей интонацией)
  2. Неправильная интонация утвердительных предложений (должна быть с нисходящим тоном)
  3. Неправильная постановка логического ударения (оно должно падать на слова, несущие основной смысл в предложении – скорее всего, это существительное или глагол)
  4. Неправильное произношение звуков, типичных для английского языка, подмена их произношения на русские звуки: [θ], [ð], [w], [h], [ŋ], [ɜ:]
  5. Отсутствие «связующего r» (linking r) – то есть, озвучивание конечной r/re в позиции перед гласной, если с гласной начинается следующее слово (например, where is…, there are …)

Подготовка

На самом деле, получить за первое задание максимум – 1 балл – не представляет труда.

Как я тренирую чтение вслух с учениками:

  1. Выбираю текст (беру тексты для чтения из учебников Solutions уровня Intermediate и Upper-Intermediate – они там озвучены), слушаем.
  2. Общими силами разбираем непонятные места.
  3. Ищем подходящий по размеру отрывок.
  4. Просматриваем его и отмечаем смысловые паузы вертикальными черточками – | .
  5. Подчеркиваем слова, несущие смысл (все служебные – артикли, предлоги, местоимения, вспомогательные глаголы – игнорируем).
  6. Слушаем отрывок еще раз и повторяем за диктором, потом ученик читает сам.

Потом задаю на дом этот же алгоритм и слушаю ученика на уроке. Ниже пример разобранного таким макаром текста:

Про правила чтения, которым я уделяю внимание при подготовке, я уже писала в , и . Это статьи про ОГЭ, первое задание в обоих экзаменах очень похоже. Также по ссылкам вы найдете упражнения на изученные звуки.

  • Тренируйтесь дома с диктофоном, прослушивайте себя и отмечайте ошибки. Так как на экзамене вы столкнетесь с шумовыми помехами в лице других студентов, которые начнут говорить вместе с вами и будут вас раздражать, советую еще при тренировке включать телевизор или радио для имитации этого самого раздражителя.
  • Если вы не знаете, как читается слово (например, shallow) – вспоминайте, как читаются похожие слова (narrow) и читайте по аналогии. При подготовке настойчиво рекомендую произношение всех трудных слов сверять со словарем
  • Делайте паузы на знаках препинания и выделяйте интонацией самостоятельные части речи
  • Не торопитесь! 90 секунд вполне достаточно, чтобы в спокойном темпе прочитать весь текст
  • Если вы поняли, что прочитали какое-то слово неправильно – перечитайте его правильно. Засчитан будет только последний вариант прочтения слова.
  • Перед устной частью экзамена с утречка проговорите один вариант дома

Для подготовки к этой части экзамена я, как всегда, рекомендую задания с сайта ФИПИ , а также следующие книги:

Task 3. Imagine that while travelling during your holidays you took some photos. Choose one photo to present to your friend.

  • when
  • what/who
  • what
  • why

I"ve chosen photo number...

Примерный ответ (фото №1):

I"ve chosen photo number 1.

  • I took this photo last summer when I went to London during my holidays.
  • In the foreground of this photo you can see the London Eye which is the largest observation wheel in Europe. It is located on the south bank of the river Thames. There are two motor boats on the river. In the background you can see some modern buildings.
  • As you can see the day is dull and gloomy and the sky is grey with clouds. It looks like it"s going to rain what is very typical for London. But nevertheless there are always a lot of people waiting for a ride on this popular attraction. There are 32 (thirty-two) capsules on the wheel which are rotating very slowly. Ech capsule contains 25 (twenty-five) people.
  • I took this photo because it is a well-known landmark of London. From the very top of the London Eye we had a stunning view of this magnificent city. We saw the river Thames, the Houses of Parliament with its famous Big Ben, Westminster Abbey and other sites.
  • As my friend has never been to London, I decided to show him this picture and to share all my impressions of this terrific flight with him.

That"s all I wanted to say.

Примерный ответ (фото № 3):

I"ve chosen photo number 3. (Обязательно начните ответ с этой фразы, предварительно выбрав номер фотографии.)

  • It is very lovely, isn"t it? I took this photo last summer when I went to Moscow to visit my relatives. It was my first trip to the capital of our country and I wanted to see as many historical places as possible.
  • In the background of this picture you can see the Cathedral of St.Basil the Blessed. Its tremendous domes struck my imagination. It"s unbelievable but none of them is like the others. Each dome has its own shape and colur. Once I have read a legend that Ivan the Terrible blinded the architects Barma and Postnik because he didn"t want them to create another masterpiece. There is a lot of greenery in the courtyard of the Cathedral. In front of the Cathedral there is a monument to Minin and Pozharsky.
  • The Cathedral and the monument are situated in Red Square. There are always a lot of tourists from different countries who want to visit these places. But now you cannot see any visitors because it was early morning.
  • I took this photo because these sights are famous landmarks of Moscow.
  • As my friend is fond of history and often makes reports for history classes, I think, he can use this picture for his school project.

That"s all I wanted to say. (Закончите свой ответ этой фразой, которая будет сигналом завершения коммуникации.)

Примерный ответ (фото № 2):

I"ve chosen photo number 2. (Обязательно начните ответ с этой фразы, предварительно выбрав номер фотографии).

Изучив примерные ответы, самостоятельно опишите фотографию № 2.

Как видно из приведенных ответов, вам понадобятся не только знания языка, но, возможно, и жизненный опыт. В случае если такового не окажется, что мало вероятно, воспользуйтесь своими знаниями из других предметов, например, истории, географии, литературы или искусства.

Итак, подведем итог:

1) Время на выполнение этого задания весьма ограничено – 1.5 минуты на подготовку и 2 минуты на ответ. Во время подготовки у Вас НЕ будет возможности делать какие-либо записи и пометки. Отсюда вывод – крайне полезно заучить необходимые клише для беглости речи:

  • In the picture you can see…
  • On the left / on the right of the picture…
  • In the foreground of the picture… (на переднем плане)
  • In the background of the picture… (на заднем плане)
  • In the middle of the picture… (в середине)
  • At the top of the picture… (вверху)
  • At the bottom of the picture… (внизу)
  • Next to (рядом с)
  • Behind (позади)
  • Near (около)
  • Under (под)
  • In front of (перед)

Уместными будут обороты There is.../There are… Хочу обратить внимание, что после оборота в ед. числе нужно употреблять неопределенный артикль “a” перед исчисляемыми существительными.

e. g. There is a ticket office near the Eiffel Tower.

2) Отвечая на вопрос плана “when you took the photo”, используйте Past Simple Tense (простое прошедшее время). Помните, что вы были фотографом , а поэтому (ну, конечно, если это не селфи) вам нужно описать людей на вашем фото (родственников, друзей, знакомых или незнакомых вам людей), а не себя любимого.

e. g. I took this photo two months ago when I went to Paris to study French.

3) Придерживайтесь заданной темы высказывания. Для этого внимательно ознакомьтесь с заданием. Например: Imagine that you are preparing a presentation about London (Russia) или Imagine that you are preparing a school newspaper about Art.

4) Отвечая на вопрос плана “what/who is in the photo”, постарайтесь описать не только внешний вид человека, но и, предположительно, его настроение (грустный – sad, счастливый – happy, серьезный – serious, злой – angry). Обратите внимание на погодные условия на фото (солнечный – sunny, жаркий – hot, теплый – warm, пасмурный – gloomy , дождливый – rainy, холодный – cold, морозный – frosty день). Назовите время года (месяц), когда вы сделали снимок.

5) Как видно вопрос What is happening in the picture? стоит в Present Progressive Tense, поэтому при описании происходящих событий на фотографии, используйте также глаголы в форме настоящего длительного времени, подкрепляя свой ответ фразой At this particular moment… (именно в этот момент…). Так же вы можете продолжить свое повествование в Past Simple Tense.

6) Продумайте несколько вариантов ответов на вопрос “why you took this photo”: I took this photo to remember the best moments and places of my journey. / I think this picture will remind me about my new foreign friends I met during my visit to Scotland (Italy, Egypt etc) and wonderful days we spent together.

7) Помните, ваше описание не должно быть слишком детальным, потому что вы можете не уложиться в отведенное для ответа время. В процессе подготовки записывайте свои ответы, а затем проговаривайте их, используя таймер. Таким образом, вы сформируете чувство времени, которое вам необходимо для ответа на задание 3 устной части ЕГЭ по английскому языку.

You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak not more than 2 minutes.

In your talk remember to speak about:

  • when you took the photo (когда вы сделали фото)
  • what/who is in the photo (кто/что на фото)
  • what is happening (что происходит на фото)
  • why you took photo (почему вы сделали это фото)
  • why you decided to show the picture to your friend (почему вы решили показать эту фотографию своему другу)

You have to talk continuosly, starting with:

I"ve chosen photo number...

Sample answer (photo № 1)

I"ve chosen photo number 1.

(Обязательно начните ответ с этой фразы, предварительно выбрав номер фотографии).

  • I took this photo in one of the beautiful parks in Edinburgh when I was on my trip to Scotland two years ago. It is quite amazing, isn"t it?
  • In the foreground of the photo you can see two girlfriends spending their free time hanging around. They might study or work together. They seem to be in a good mood. They both are wearing all Scottish style suits, but the girl on the right who"s got blond hair is wearing a yellow tartan, while the girl on the left has got a black-and-white pattern. Moreover, she"s got an incredible hat which perfectly matches the rest of her clothing. The most stunning thing that caught my eye was her hair done in dreadlocks. In her right hand she is holding a black handbag made of leather.
  • In the background of the picture there are a lot of green trees with bushy (thick) crown. It was early September and it happened to be a very warm and sunny day. But nevertheless some people put on their jackets because the weather is very changeable and unpredictable on the British Isles. The man on the right who is wearing a checked shirt might be a tourist because he has got a blue backpack. As you can see at this particular moment the place is not overcrowded, so I think , it is great to enjoy your leisure time with your nearest and dearest in such a place.
  • I asked the girls to take their picture because I liked the style they were dressed up and I decided to show it to you because you are also keen on wearing unusual and freakish hats and maybe, the picture will give you some new ideas.
  • That is all I wanted to say

Sample answer (photo № 2):

I"ve chosen photo number 2.

(Обязательно начните ответ с этой фразы, предварительно выбрав номер фотографии).

  • I took this photo during my winter holidays when we went to the ski resort in the Caucasus. After the Winter Olympic Games 2014, Sochi attracts lots of tourists both from Russia and from around the world.
  • you can see two children: a boy and a girl. They came here from Novosibirsk. They told me that they had started to ski when they were only three years old, that"s why they look very confident on the snowy mountain slopes. The children are wearing bright ski suits made of special fabrics that protect them from cold and at the same time are very light that helps them move quickly. They also have all the necessary skiing equipment for this kind of sport such as alpine skis, plastic boots with special bindings, helmets, ski poles and goggle mounts.
  • you can see mountain peaks covered with snow and some kind of pines. You can"t see the mountains quite well from behind the clouds but it is a common phenomenon in this area.
  • At the very particular moment the children are learning a new downhill technique. And now they stopped for a while to take breath. Sometimes I saw them landing in a fall but they went to square one again and again. They didn"t give up, so I should admit that they have got strong willpower. As you can see they look very healthy and happy. I believe that it"s very useful to take up to sport from childhood. This will teach you to overcome difficulties in life, will teach you to win or to lose.
  • I took this photo because we made friends with the family from Novosibirsk and their cute kids and I want to remember the beautiful moments of my vacation.
  • I decided to show you this photo because I want you to appreciate these two young sportsmen and the beauty of the Caucasus Mountains.
  • That is all I wanted to say . (обязательная фраза для экзаменатора, свидетельствующая о завершении коммуникации)

Sample answer (photo № 3)

photo 3

I"ve chosen photo number 3.

(Обязательно начните ответ с этой фразы, предварительно выбрав номер фотографии).

  • I took this photo in London Zoo when I was on my trip to the UK a year ago. To tell the truth, I’m not very good at photography but this picture turned out to be a beautiful one.
  • In the foreground of the picture you can see a colony of pelicans. You can’t but agree with me that pelicans are large birds with very long beaks. They have a long neck and short stout legs with webbed feet. The tail is short and square. They have pale plumage with some grey feathers on the wings.
  • On the left of the picture there is a pond where the birds can swim. The zoo keeper told us a lot of interesting things about pelicans. She explained us that some species could make their nests in the trees while the others nest on the ground. It was interesting to know that they can fly but cannot dive because of their light skeleton. I also learnt that pelicans live up to 25 years in the wild and up to 40 years in captivity. But the most amazing fact is that pelicans never store their food in their throat pouch contrary to popular folklore. They use it for catching fish.
  • In the background of the picture you can see a girl taking photos. At this particular moment the birds are cleaning their feathers after being fed. Guess what! We were allowed to give them some fish and it was really exciting! All in all the weather was warmish and I had a great time there.
  • I took this photo because I had never seen those birds before in real life and wanted to remember all places I had visited in London.
  • I decided to show you this photo because you are interested in photography and have got a big collection of snapshots of birds. I think, it would be great if you could add my picture to it.
  • That’s all I wanted to say. (обязательная фраза для экзаменатора, свидетельствующая о завершении коммуникации)

Основные ошибки, которые допускают учащиеся при выполнении этого задания:

  • описание трех картинок вместо одной;
  • неправильная интерпретация содержания картинки;
  • отсутствие высказывания своего мнения о сюжете картинки;
  • отсутствие разговорных клише при описании картинки;


Задание 4 представляет собой монолог-сравнение двух фотографий или картинок.

Чтобы успешно выполнить это задание, нужно придерживаться предложенного плана:

  • дайте краткое описание фотографий (что происходит на картинке, место действия)
  • скажите, что общего у этих фотографий (какая тема их объединяет)
  • скажите, чем отличаются эти фотографии
  • выразите свое предпочтение по одной из фотографий
  • объясните, почему вам близка тема выбранной фотографии

Время на подготовку - 1.5 минуты

Продолжительность вашего ответа - 2 минуты

Максимальный балл - 7 баллов

Cледующие советы помогут вам составить логичное описание фотографий или картинок:

При описании комнаты или дома используйте прием справа-налево или слева-направо (so called «walking tour of the house»);

При описании фотографий или картин используйте прием слева-направо, справа-налево, от краев к центру, от переднего плана к заднему;

При описании человека используйте прием сверху-вниз или снизу-вверх.

Task4 Variant 1

  • explain why

Ответ начните с вступительной фразы:

I would like to compare and contrast these two photos. / I would like to point out right at the beginning that there are different ways of going in for sports. And these two photos prove that.

I should say that the common theme of these pictures is doing sports. / I think the common thing here is ... / I believe that the theme which relates these photos is ... / One thing that picture 1 and picture 2 have in common is ...



Примерный ответ:

Let me start with the first picture which shows a little girl who is in the gym at the moment. The girl is going to play table tennis because she is carrying a red tennis racket in her hand. As we can see the gym is well equipped. In the middle of the gym there is a big blue table with a tennis net on it. In the background of the picture you can see some sports facilities such as flying rings, a gymstick, a rope, a hoop and others. All in all, it seems to me that the gym is quite large and light.

As for the second picture it shows a young man running in the field. It might be summer time because he is wearing a green t-shirt, black shorts and white sports shoes. Also, he is wearing a watch on his wrist for timing his heats. Though the sky is blue and the weather is warm and sunny you can see two mountain peaks covered with snow in the background of the picture.

As I"ve already mentioned both pictures are connected with doing sports. You can"t but agree with me that both - a girl and a young man look fit and healthy.

Obviously, we can see certain (some) differences. The first picture shows a little girl whose hobby is playing tennis. On the contrary, the man in the second picture is a professional sportsman as he looks very sporty and strong. Besides, the first picture shows the girl who is playing tennis indoors while the young man is going in for sports in the open air . Moreover, table tennis is a team game and you need at least one more person to play it with. As to the track-and- field athletics, you can do it on your own.

As for me, I"d prefer to take up to table tennis because I am fond of doing sports with my best friends or relatives. Secondly , this game develops quick thinking and reaction. Finally , you can do it outdoors as well as indoors and bad weather cannot spoil the pleasure.

In conclusion, I would like to say that both pictures make me think that sport is a great way to spend your free time and, of course, it is useful for your health.

That"s all I wanted to say. Thank you for listening. / That"s where I"d like to end. (заключительная фраза)

Всего получилось 25 фраз. Необходимо строить свой ответ так, чтобы уложиться в отведенное для ответа время (2 мин). Рекомендованное количество фраз: 12 -15 , но не менее. Помните, что вступительная и заключительная фразы оцениваются экспертами; их отсутствие негативно повлияет на вашу оценку.

Task 4 Variant 2

Study the photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

  • give a brief description of the photos (action, location)
  • say what the pictures have in common
  • say in what way the pictures are different
  • say which kind of the activities presented in the pictures you"d prefer
  • explain why

Ответ начните с вступительной фразы:

I would like to point out right at the beginning that I will compare and contrast these pictures.

I believe that the theme which relates these photos is a life style of the youth.


Let me start with the first picture that shows a group of young people who are at work now. The man on the right and a young woman in a black suit are sitting around the table while the woman in a beautiful white suit is standing at the moment. Unfortunately, I can’t see the face of their boss who is giving them some instructions. They are listening to him very attentively. It looks as if they are ready to make some notes because you can see pads (notebooks) in front of them.

As for the second picture I have the impression that the group of young people is enjoying their free time sitting on the grass. I can only guess that they might be co-students at the international language school because you can see them carrying their workbooks. They are probably having their break time now. As the weather is warm and sunny, they decided to spend it in the school yard. They all are smiling and look very happy so I think they did their test successfully.

I should say that the only similarity between picture 1 and picture 2 is that they depict young people who are practically of the same age.

One of the main differences between pictures is that in the left picture you can see two men and two women (four people) working in the office, whereas in the right picture there are two girls and a boy who are having a rest in the open air. The most obvious difference for me between these two pictures is people’s clothes. For example, people in the first picture are wearing suits according to the dress code of their firm, while people in the right picture are wearing casual clothes such as jeans, jumpers and trainers.

As for me, I would rather go to a language school because my dream is to speak English fluently. Moreover, it would be interesting to make some new friends from abroad.

To sum it up, I would like to say that to work or to study together with smart and intelligent people is always great pleasure.

(завершающая фраза)

Task 4 Variant 3

Study the photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

  • give a brief description of the photos (action, location)
  • say what the pictures have in common
  • say in what way the pictures are different
  • say which kind of the activities presented in the pictures you"d prefer
  • explain why

Ответ начните со вступительной фразы:

I would like to compare and contrast these two photos.

I think the common thing here is classical music.

Photo 1

Let me start with the first picture which shows a young girl who is performing on the stage at the moment. She is wearing a white blouse and a dark skirt. She is playing the grand piano together with a string orchestra. In the background of the picture there is a beautiful organ . In the foreground of the picture you can see a lot of spectators. That’s why I can say that music is not just her hobby but she is involved in it very seriously.

As for the second picture it also shows a young girl playing the piano. She looks very elegant in her black velvet dress. As you can see she is wearing glasses. In the background of the picture you can see a portrait of a famous composer. Unfortunately I’m not very good at classical music that’s why I don’t know his name. Under the portrait there is a basket of lovely roses, so I can only guess that it might be the anniversary of the composer.

As I have already mentioned the theme which relates both pictures is classical music . The most obvious similarity between photo 1 and photo 2 is the musical instrument the girls are playing and it is a piano. It is evident that the girls are practically of the same age. In my opinion, they might be very talented.

You can’t but agree with me that the main difference between picture 1 and picture 2 is that the girl in the first picture is performing in a big concert hall whereas the girl in the second picture is playing the piano in a small room.(It is probably the classroom in a local Art School.) Besides , the girls are wearing different items of clothes. Last but not least , in the first picture you can see a lot of audience while in the second picture we cannot see any listeners.

As for me, I would rather go to a big concert hall because I’ve always wanted to listen to the organ.

Summarizing, I may say that it is great to have a good ear for music and play a musical instrument because music always makes your life brighter. (23)

That’s where I’d like to end. (завершающая фраза)

Задание 4 из раздела Говорение на ЕГЭ 2015 по английскому языку, используйте следующие выражения:

Firstly - во-первых

Secondly - во-вторых

Thirdly - в-третьих

Moreover - более того

It seams to me / It looks like / It might be - Мне кажется/Должно быть

I can only guess - Могу предположить

If I"m not mistaken - Если я не ошибаюсь...

I"m not sure exactly (what this is) but ... - Я не уверен точно, что это, но...

As for me / To my mind / In my opinion / I think / I believe / Personally - Что касается меня/По моему мнению/Я думаю / Я уверен / Лично я...

In contrast / Unlike ... - В отличие

The most apparent/obvious difference (similarity) between photo 1 and photo 2 is ... - Наиболее очевидное различие (сходство) между фото 1 и фото 2 ...

The main difference/similarity between picture 1 and picture 2 is ... - Основное отличие/сходство между фото 1 и фото 2 ...

The only difference/similarity is ... - Единственное отличие/сходство...

To sum it up I would like to say that ... - Подводя итог, хочу сказать...

All in all, it"s evident ... - В общем, очевидно...

Summarizing, I may say that ... - Подводя итог, можно сказать, что...

Основные ошибки, которые допускают учащиеся во время выполнения задания 4:

  • описание сюжета двух картинок, а не их сравнение;
  • отсутствие выделения общих и отличительных характеристик картинок;
  • отсутствие выражения отношения к картинкам;
  • отсутствие вступительной и заключительной фраз;
  • отсутствие разговорных клише при сравнении картинок;
  • фонетические и лексико-грамматические ошибки в ответе.

Task 2

Study the advertisement.



You are considering joining the Yoga Club

1) address of the club

2) opening days

3) if they offer classes for the aged people or for the young

4) fee per week

5) morning training programs

Советы по выполнению задания:

Чтобы успешно выполнить данное задание, необходимо повторить тему построения вопросов в английском языке : все подробности

Вопрос должен соответствовать поставленной задаче.

Вопрос должен произноситься с интонацией, соответствующей типу задаваемого вопроса, например - повышаться в общих вопросах и понижаться в специальных вопросах.

Вы можете задать все пять вопросов одного типа (например, специальные вопросы Special questions ); это не повлияет на вашу оценку.

Примерный ответ:

После пробного экзамена по устной части ЕГЭ по английскому языку, стало очевидным, что возможности начать условный диалог-расспрос нижеприведенными фразами не представляется возможным!!!

На экране компьютера поочередно будут появляться каждый из пяти пунктов задания. У Вас будет всего 20 секунд, для того чтобы построить ПРЯМОЙ ВОПРОС, поэтому, не отвлекаясь, приступайте к заданию.

1) What is the address of the yoga club?/ Where is the club situated?

2) What are the opening days?/ What days is the club open?/ When is the club open?

3) Do you offer classes for the aged people or for the young only?

4) How much is the training program per week?/ What is the training fee per week?

5) You have got morning training programs, haven"t you? / Are there any morning traning programs? / Have you got any morning programs?

Task 2

Study the advertisement.

You have 20 seconds to ask each question.

You have decided to celebrate your birthday in the restaurant and now you are calling to find out more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out the following:

1) availability of table for 10 people for Sunday afternoon

2) if booking is free

3) kinds of meat dishes on the menu

4) variety of dessert they serve

5) place to dance

Sample answer:

1) Is a table for 10 people available for Sunday afternoon? / Can I book a table for 10 people for Sunday afternoon?

2) Is booking free? / Should I pay for reservation? / Is booking free or should I pay for reservation? / Booking is free, isn"t it?

3) What meat dishes do you have on the menu in your restaurant?

4) What do you serve for dessert? / What desserts do you serve?

5) Where can we dance? / Is htere any place to dance? / Do you have any place to dance? / You"ve got some place to dance, haven"t you?

Task 2

Study the advertisement.

You have 20 seconds to ask each question.

You are going to visit the fashion show and now you are calling to find out more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out the following:

1) how to get there

2) if you can book tickets on-line

3) price of the tickets

4) information about the clothes

5) opportunity to buy any items of clothing

Sample answer:

1) How can I get to the college?

2) Can I book tickets on your website?/ Can I book tickets on-line? / Is there any possibility to book tickets on-line? / Are the tickets available online?

3) What is the price of the tickets? / How much are the tickets? / How much do the tickets cost? / The price of the tickets is not very high, isn"t it? / The tickets are not very expensive, are they?

4) Where can I find information about the clothes on the show? / Is there any information about the clothes on your website? / I can find some information about the clothes on your website, can"t I?

5) Will I have the opportunity to buy any items of clothing after the show?


Вводные слова учитываются при выставлении баллов. В С5 их должно быть 4 и необязательно замысловатых, тогда как в С6 - 5-6

Просмотр содержимого документа
«ЕГЭ по английскому языку Говорение Речевые клише»

При выполнении заданий устной части С5 и С6 для связи предложений обязательно используй вводные и связующие слова. Переход от одного пункта плана к другому должен быть плавным и логическим.

Вводные слова учитываются при выставлении баллов. В С5 их должно быть 4 и необязательно замысловатых, тогда как в С6 – 5-6

Обращайтесь к компьютеру, как к собеседнику

Задание С5. План описания картинки. (photo description) :

Пункт плана

Перевод

Well, I have chosen to show you photo number 2.

When and where you took the photo

Look! I’d like to show you this amazing / awesome / gorgeous / terrific / unusual / stunning / spectacular/ disappointing picture.

I took it while travelling/ when I was on holiday with my friends / parents / classmates last …

We were visiting / trekking / going to … then.

I took this photo because I was so impressed by the scene that I wanted to capture that moment forever.

Moreover, it was the most unforgettable part of our trip.

Besides, it was one of the most stunning / disappointing moments in our trip.

Послушай! Я бы хотел показать тебе эту удивительную/прикольную/непревзойденную/потрясающую/необычную/ошеломляющую/зрелищную/неутешительную фотографию.

Я сделал ее, когда был с друзьями/родителями/одноклассниками на каникулах в прошлом…

Мы посещали/пересекали/шли ….. Я снял эту фотографию, потому что был так впечатлен пейзажем, что хотел запечатлеть тот момент навсегда.

Более того, это была самая незабываемая часть нашего путешествия.

Кроме того, это был один из самых великолепных/ неутешительных моментов в нашем путешествии.

Who/What is in the photo

To start with, the picture shows/depicts…You can see…in the picture. In the background, there is/are….

In the foreground, we can see….

There is … in the picture.

On the right / left there are (is) …

In the right / left hand corner …

In the foreground/ background, there is…

There are … in the foreground / background.

In the bottom part of the picture there is…

There are … in the top part of the picture.

The people in the picture are …

The people in the picture look happy because…

The people in the picture seem sad because…

The general atmosphere in the picture is positive because….

The picture was taken in …

The weather in the picture is…

The atmosphere in the picture is depressing because…

Speculating about the situation

Начну с того, что фотография показывает/ отображает…На фото ты можешь видеть… На заднем плане, …

На переднем плане мы можем видеть….

Я бы сказал…

На фото есть…

Справа/ слева ….

В правом/левом углу…

На переднем/ заднем плане…

…. на переднем/заднем плане.

В нижней части фотографии …

…. в верхней части фото.

Люди на фото…

Люди на картинке выглядят радостными, потому что…

Люди на фото кажутся грустными, потому что…

Общая атмосфера фото положительная, потому

Фотография была снята/ сделана…

Погода на фото…

Атмосфера на фотографии унылая, потому что…

Размышляя над ситуацией…

Это может быть….

What is happening

The person/people in the picture is/are…They probably will…

It seems to me that…

They could be…

It is probably…

Imagine they’re…

Another idea is that…

It is also possible that…

It’s not clear if…

It seems to me that the people in the picture…

I get the impression that the people are not very happy here…

They don’t seem to be enjoying themselves…

Человек/люди на фото…Они вероятно…

Мне кажется, что…

Они могли бы…

Возможно…

Вероятно,…

Представь, что они

Другая мысль заключается в том, что…

Также возможно, что…

Неясно……. ли….

Мне кажется, что люди на фото…

У меня создалось впечатление, что люди на фото не очень радостны…

Кажется, что они не получают удовольствие…

Why you took the photo

What I meant by taking this picture is that I wanted to catch/save this unforgettable moment from my life.

What’s more, …

I liked the landscape so much that I decided to capture/to save it.

It was a great experience in my life.

They were the friendliest / the most helpful / hospitable people in our journey and I liked them so much that I decided to take a picture of them.

Что я имел в виду, когда сделал эту фотографию, это то, что я хотел захватить/сохранить этот незабываемый момент из своей жизни.Более того,…

Кроме того,…

Мне так понравился пейзаж, что я решил захватить/сохранить его.

Это был великолепный опыт в моей жизни.

Они были самыми дружелюбными/ самыми полезными/самыми гостеприимными людьми за время нашего путешествия и мне они так понравились, что я решил их сфотографировать.

Why you decided to show it to your friend

I decided to show this picture to you, because…This is a good chance for you to get the first impression of…

Looking at it from your perspective, you would…

I decided to show this photo to you as I’d like to share my emotions / feelings / impressions with you.

Also, I want you to know more about…

Я решил показать это фото тебе, потому что…Это хорошая возможность для тебя получить первое впечатление от….

На мой взгляд, ты бы…

Также я хотел узнать побольше о…

Conclusion

That’s all I wanted to tell you about this picture.

Вот и все, что я хотел рассказать тебе об этой фотографии.

Задание С6. Сравнение и сопоставление двух фотографий с использованием вводных и связующих слов (comparing / contrasting):

Пункт плана

Перевод на русский язык

introduction

Вступление по теме картинки (напр., jobs, eating out, fast food, ecological problems и т.д.)
This is a photo of…and that is a photo of …

Это фото …, а это фото … .

a brief description of the photos

In picture one I can see … , while picture two shows …

In my opinion …

На первой фотографии мы видим …, в то время как фото номер два показывает …

Я считаю …

similarities

These pictures have some similarities.

The main similarity is … Secondly …

Both photos show …

In both pictures the people are …

One similarity is that …

What both these pictures have in common is …

differences

At the same time / however, these pictures are different.

The first difference is … . The way I see it, another important difference is … .

However, there are also some differences between the pictures.

The picture on the left is more … than the other one.

The situation shown in Picture 1 is more … than the situation in Picture 2.

The people in the first picture are less … than the people in the other one.

This man looks … . while the other one is rather … .

The main difference is (that) …

Another striking difference is that …

In contrast, …

В то же время фотографии разные.

Первое отличие … Насколько я вижу, второе важное отличие …

Однако, между картинками есть также некоторые отличия …

Фото слева более …, чем второе.

Ситуация, показанная на первом фото более …,чем на втором фото.

Люди на первом фото менее … чем на фото номер два.

Этот мужчина выглядит …, в то время как другой довольно …

Самое главное отличие …

Другое поразительное отличие это то, что …

В сравнении …

your opinion

As far as I am concerned, I would definitely choose …

In conclusion / finally … .

I think that …

It’s quite obvious that …

The situation in the picture is unusual because …

In my opinion …

It seems to me that …

On the one hand / On the other hand …

I wouldn’t feel comfortable in this situation …

I would love to be there!

Personally, I’d prefer …

I’d rather …

If you ask me, I would definitely prefer …

To my way of thinking …

As far as I am concerned …

Я предпочитаю …

Насколько я заинтересован, я бы определенно выбрал …

В заключении …

Я думаю, что …

Вполне очевидно, что …

Ситуация на первом фото необычна, потому что …

На мой взгляд, …

Мне кажется, что …

С одной стороны / с другой стороны …

В целом …

Я бы не чувствовал себя комфортно в этой ситуации …

Мне бы хотелось быть там!

Лично я бы предпочел …

Я бы лучше …

Если спросите меня, я бы определенно предпочел …

По моему мнению, …

Насколько я заинтересован / озабочен / имею отношение …

conclusion

Понравилась статья? Поделитесь с друзьями!